ابعاد تابلو مغازه اولین فاکتور در ساخت تابلو مغازه محسوب می شود، میزان حرفه ای بودن کسب و کار را نشان می دهد و برند شما را به نمایش می گذارد. عدم تناسب ابعاد تابلو با متراژ به غیر مشکلاتی که نصب و ظاهر مغازه بوجود می آورد، در جلب مشتری نیز تاثیرگذار است.
به همین دلیل در این مطلب سعی شده تمام عوامل مهم در تعیین ابعاد تابلو مغازه پرداخته شود تا متناسب با نوع کسب و کار خود بهترین ابعاد تابلو مغازه را داشته باشید.
بهترین ابعاد تابلو مغازه (اندازه استاندارد تابلو مغازه)
به نظر شما اندازه استاندارد تابلو مغازه چقدر است؟ تا حالا تجربه کردید تابلو یا نمای یک مغازه شما را به خود جلب کند و به داخل بکشاند؟ یا توجه کردید تابلو های به سمت پیاده رو با اینکه ابعاد کوچکی دارند، چگونه می توانند نگاه افراد را به خود جلب کنند.
پس در کنار اینکه ابعاد بزرگ می تواند نظر را به خود جلب کند یا برند را خوانا تر کند، ابعاد کوچک هم حایز اهمیت هستند و باید راهکار بهتری در تعیین بهترین ابعاد تابلو مغازه داشت.
تابلو مغازه با نام تابلو تبلیغاتی در قوانین و موصوبه های شهرداری بررسی می شود چرا که با هویت دادن به یک کسب و کار نوع خدمات و محصولات را نشان می دهد؛ بنابراین بهتر است با طراحی بهتر و احتمال ضرر را به حداقل برسانید و برای مدت زمان به احتمال طولانی تا جای ممکن بهترین تبلیغ را به نمایش بگذارید.
اما چرا باید به ابعاد تابلو مغازه اهمیت داد؟
تابلو تبلیغاتی در اصفهان تاثیر زیادی در زیباسازی نمای بیرونی مغازه دارند وبا وجود اینکه شما ابعاد استاندارد را از شهرداری دریافت می کنید، بر اساس سبک های جدید و طراحی خود می توانید، ابعاد دقیق تر و بهتری را برای تابلو مغازه را داشته باشید.
تابلو مغازه شما باید بتواند مشتریانی که تابهحال از خدمات شما بهره نبردند را به خود جذب کند و باعث شود افراد با نگاه بهتری وارد مغازه شما شوند.
مثلاً اگر ابعاد بزرگ و جسورانه کنید، حتی از نماهای دور مخاطب جذب میشود و یا اگر تایپوگرافی و اندازه متن قوی داشته باشید، برند یا عنوان تبلیغاتی خوانا و گیراتر میشود و درنهایت برای مدت زمان طولانی به چشم عابران میآید.

چه عواملی در انتخاب ابعاد تابلو مغازه تأثیر میگذارند؟
در تعیین ابعاد تابلو چند عامل بیشتر در آن نمیتواند دخیل باشد اما طرحی که برای تابلو انتخاب میکنید با ابعاد پیشنهادی باید قابل اجرا باشد. در ابتدا بهتر است طول و پیشانی مغازه را اندازهگیری کنید.
معمولاً طول تابلو از وسط ستون مابین مغازه محاسبه میشود بنابراین میتوانید از وسط دیوار سمت چپ تا وسط دیوار سمت راست را اندازهگیری کنید.
- مطالعه بیشتر 🙂 : چگونه طرح تابلو مغازه متناسب با کسب و کار خود بیابیم
اما عرض تابلو بر اساس استانداردهای شهرداری تعیین میگردد و بر این اساس اگر دهنه مغازه 200 سانتیمتر باشد، شما میتوانید تا ارتفاع صدسانتی متر تابلو خود را درنظر بگیرید.
تجربه نشان داده معمولاً ارتفاع بیشتر تابلو مغازه را زیباتر میکند و درصد بالایی توجه را به خود جلب میکند. تابلوهای غولپیکر ناخودآگاه نگاهمان را به خود جلب میکند و برای چند ثانیه هم که شده ذهنمان را بر روی نوشتهها و ظاهرش متوقف میکند.
سلیقه افراد
با اینکه ابعاد دلخواه نمیتواند از استانداردها فراتر برود ولی با امکان تعیین آن بر اساس سلیقه خود، میتوانید ابعاد بهتری پیدا کنید و اجرای متفاوتی از یک تابلو تبلیغاتی را داشته باشید.
بررسی ابعاد موردنظر
همه افراد قبل از طراحی و تعیین ابعاد تابلو، نمونههای اجرا شده در خیابان را در نظر میگیرند. مواردی که ممکن است ابعاد متفاوتی با تابلو مغازه شما داشته باشد.
با اینکه برخی از تابلوها میتوانند در ابعاد بزرگتر بهتر جلوه کنند اما هرگز زیبایی تابلو کوچکتر مانند نمونهی بزرگتر خود نخواهد بود و طرح جلوه کمتری خواهد داشت.
جایگاه تابلو مغازه
تابلو مغازه چه تناسبی با ورودی محل پارکینگ دارد؟ و مسئله مهمتر دهنه مغازه چقدر محدودیت دارد و آیا ارتفاع بیشتر سردر مغازه این محدودیت را بیشتر میکند؟ همه عوامل درگیر بهتر است با مشورت مجری تبلیغاتی شما بررسی شود و درنهایت ایده آل تعیین گردد.
برند و نوع کسبوکار
رعایت اصول زیباییشناسی در طراحی تابلو مغازه تا حدودی به برند شما بر میگردد. به عنوان مثال تابلو مغازه قهوهفروشی با برند لباس مطمئناً ابعاد متفاوتی دارد. در بیشتر موارد قهوه فروشیها از تابلوهای کوچکتر با طرح و رنگهای تیره و جذاب و تابلو مغازه پوشاک بزرگ با تایپوگرافی برجسته هستند.
- بیشتر بخوانید: تاثیر تابلو بر رونق کسب و کار
اصولی که باعث شده، برای پیدا کردن مکانی حافظه ذهنی از یک مغازه داشته باشیم. طراحان نیز همین رویه را برای تعیین ابعاد و درآخر طرح خود پیش میبرند و ابعاد تابلویی متناسب با کسبوکار را تعیین میکنند.
قوانین و استانداردهای تعیینشده برای ابعاد تابلو مغازه
اندازه استاندارد تابلو مغازه
ابعاد، ارتفاع تابلوهای تجاری و خدماتی با شرایط مختلفی چون وجود بالکن، ابعاد دهانه ورودی مغازه، ارتفاع پیشانی و غیره توسط شهرداری محاسبه میشود. حال اگر ارتفاع پیشانی کمتر از 180سانتیمتر باشد، ملاک ارتفاع عرض تابلو خواهد بود و یا اگر بالکنی در طبقه فوقانی وجود داشته باشد،
بیشتر بخوانید: 7 فاکتور مهم در انتخاب تابلو تبلیغاتی
حداکثر ارتفاع از کف بالکن محاسبه میشود. همچنین اگر واحد تجاری در طبقهای همکف واقع باشد، حداکثر عرض تابلو تا ارتفاع زیر پنجره یا جانپناه طبقه فوقانی 120 سانتیمتر (با هماهنگی مالکین) است.
البته تبصره دیگری برای تابلوهای تجاری و خدماتی که قبل از وضع آییننامه نصبشده وجود دارد که امکان اضافه کردن 30 سانتیمتر مازاد بر عرض تعریفشده را بلامانع میداند.
خوانایی تابلو تبلیغاتی مغازه
یکی از مهمترین نکات در انتخاب نوع و سایز تابلو تبلیغاتی و مغازه خوانا بودن متن تابلو است. که اگر این مورد به تنهایی رعایت نشود میتوان کارکرد و نتیجه و کلا هدف ما از طراحی و نصب آن تابلو را بی نتیجه کند. چون حتی در صورت دیده شدن منظور و هدف اصلی مارا به مخاطب نمیرساند.
به منظور افزایش خوانایی تابلو مغازه باید این نکات را توجه کنید:
فونت و سایز قلم متن تبلیغاتی:
از فونتهای خوانا و زیبا و همچنین سایز قلم مناسب استفاده کنید تا تابلوی شما علاوه بر زیبایی، خواناتر باشد.
قابل نمایش بودن تابلو از زوایای مختلف:
اگر برای مشاهده دقیق تابلو و متن تابلو نیاز باشد شخص دقیقا در زاویه ی خاصی از تابلو قرار گرفته باشد پس این تابلو خوانایی خوبی ندارد. پس موقع طراحی تابلو توجه کنید که از زوایای مختلف تابلوی شما خوانا باشد.
محل نصب تابلو مغازه:
مورد مهم دیگر که تاثیر زیادی در خوانایی تابلو شما دارد محلی است که تابلو مغازه شما نصب شده است. چون اگر بهترین تابلو از هر نظر هم طراحی و ساخته شود ولی در محل مناسبی نصب نشود، بزرگترین اشتباه ممکن انجام گرفته. پس منظور از خوانایی تابلو صرفا علائم و نوشته های روی تابلو نیست، محل قرار گیری تابلو هم اهمیت زیادی در افزایش خوانایی تابلو دارد.

نقش سبک تابلوسازی در ابعاد تابلو مغازه
امروزه سبکها تأثیر زیادی در طرح و تناسبات اجرایی آن دارد. بهعنوان مثال سبکهای مینیمال با زمینه ساده و ابعادی چون مربعی و یا مکعبی پیادهسازی میشوند و در اکثر مواقع کادربندی ها چندان مشخص نیستند،
در حالی که سبک وگاسی طرفدار نور و رنگ هستند و با جزئیات بیشتری طراحی میشوند و باید جزئیات اضافی را در ابعاد کلی در نظر گرفت. همچنین برخی از سبکها نیز نمیتوانند برای ابعاد زیاد بزرگ یا کوچک مناسب باشند و به همین سبب باید متناسب به ابعاد، سبک بهتری را در نظر داشت.
بودجه موردنیاز ابعاد تابلو مغازه
اجرای تبلیغات برای هر صنف و در هر کسبوکاری بودجه محدود و خاصی را میطلبد اما برای سفارش تابلو هرچقدر هزینه کنید، اهمیت کسبوکار را نشان دادید و میتوانید با یک بار هزینه کردن تا سالهای متمادی از آن بهره ببرید.
با این وجود طبیعی است که ابعاد بزرگ نیاز به صرف هزینه و بودجه بیشتری دارد زیرا نیاز به تلاش، زحمت و دقت با جزئیات بیشتری پیدا میکند.
جمعبندی
تابلو مغازه علاوه به طرح و رنگ و نقش باید دارای ابعاد مشخص باشد. سایز آن نیز متناسب با نیاز سفارش دهنده تعیین گردد تا بتواند نوع خدمات را بهتر نماش بدهد.
پس لازم است، متناسب سفارش خود بهترین سفارش تابلو در اصفهان را داشته باشید و باعث تغییر دید در میان مشتریان باشید و ارزش محصولات خود را بالا ببرید.
نظر شما درمورد بهترین ابعاد تابلو مغازه چیست؟ چه سایزی برای آن مناسب است؟